RPH MINGGU 33 ( 15 Ogos – 21 Ogos 2011)

RPH MINGGU 33 ( 15 Ogos – 21 Ogos 2011)

 

 

Tarikh : 15.8.2011 (Isnin)

中四华文

时间 1100-1210
课题

古诗二首

预期学习成果

3.2c(i), 2.3d(i)

教学目标

本课结束前,学生能够:

a) 理解诗歌内容大意,并分辨诗歌的格式

b) 找出诗中所采用的修辞手法,诗歌所要表达的思想感情

c) 把诗歌改写成散文

教学活动

a) 教师简介两首诗的时代,背景,题材和艺术特色

b) 教师引导学生进入诗的意境,抓住关键词语进行剖析

c) 教师引导学生分析这两首诗的艺术构思,欣赏诗歌的表现手法

d) 学生习作。

教具 课本
道德价值 体谅,同情
思维技能 假言推理,比较异同
反思 经过讨论与讲解,学生能理解课文,分析诗的构思及其表现手法。

 

PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 5K2

Masa 

1500-1550

Tajuk Utama 

Nilai berkaitan dengan Keamanan dan keharmonian

Tajuk 

Hubungan dijalin kemesraan dinikmati

Nilai 

Nilai saling menghormati antara negara

Objektif 

Pada akhir unit ini,pelajar dapat:

a) memahami definisi dan ciri–ciri nilai

b) menyokong pelbagai program ke arah mewujudkan hubungan baik

antara negara

c) menyedari kepentingan menjalin hubungan baik dan saling

menghormati antara negara.

Aktiviti

a) Perbincangan nilai antara guru dan pelajar.

b) Perbincangan topik:

i) Senaraikan Negara yang telah menjalin hubungan baik dengan

Malaysia.

ii) Bagaimanakah Negara kita dapat menjalin hubungan baik dan

harmoni dengan Negara lain?

iii) Huraikan kepentingan menjalin hubungan baik dan mengamalkan

sikap hormat-menghormati antara Negara.

iv) Terangkan cara anda dapat melibatkan diri dalam usaha menjalin

hubungan baik antara Malaysia dengan Negara luar.

ABM 

Buku teks,Buku rujukan

KBKK 

Perbincangan, menjana idea

Refleksi 

Pelajar boleh memahami nilai yang dipelajari dan aktif untuk mengemukakan idea dalam sesi perbincangan.

 

Tarikh: 16.8.2011 (Selasa)

中五华文

时间 1100-1210
教学目标

测试学生对应用文与概述文章的掌握。

教学活动

月考二:

  1. 应用文
  2. 概述文章
教具 考卷
道德价值 勤勉,努力
反思

学生如期完成考题。

 

PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 5K6

Masa 

1525-1415

Tajuk Utama 

Nilai berkaitan dengan Keamanan dan keharmonian

Tajuk 

Hubungan dijalin kemesraan dinikmati

Nilai

Nilai saling menghormati antara negara

Objektif 

Pada akhir unit ini,pelajar dapat:

a) memahami definisi dan ciri–ciri nilai

b) menyokong pelbagai program ke arah mewujudkan hubungan baik

antara negara

c) menyedari kepentingan menjalin hubungan baik dan saling

menghormati antara negara.

Aktiviti 

a) Perbincangan nilai antara guru dan pelajar.

b) Perbincangan topik:

i) Senaraikan Negara yang telah menjalin hubungan baik dengan

Malaysia.

ii) Bagaimanakah Negara kita dapat menjalin hubungan baik dan

harmoni dengan Negara lain?

iii) Huraikan kepentingan menjalin hubungan baik dan mengamalkan

sikap hormat-menghormati antara Negara.

iv) Terangkan cara anda dapat melibatkan diri dalam usaha menjalin

hubungan baik antara Malaysia dengan Negara luar.

ABM 

Buku teks,Buku rujukan

KBKK 

Perbincangan, menjana idea

Refleksi 

Pelajar perlu dibimbing dalam sesi P&P.

 

PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 5S1

Masa 

1640-1705

Tajuk Utama 

Nilai berkaitan dengan Keamanan dan keharmonian

Tajuk

Hubungan dijalin kemesraan dinikmati

Nilai 

Nilai saling menghormati antara negara

Objektif 

Pada akhir unit ini,pelajar dapat:

a) memahami definisi dan ciri–ciri nilai

b) menyokong pelbagai program ke arah mewujudkan hubungan baik

antara negara

c) menyedari kepentingan menjalin hubungan baik dan saling

menghormati antara negara.

Aktiviti 

a) Perbincangan nilai antara guru dan pelajar.

b) Perbincangan topik:

i) Senaraikan Negara yang telah menjalin hubungan baik dengan

Malaysia.

ii) Bagaimanakah Negara kita dapat menjalin hubungan baik dan

harmoni dengan Negara lain?

iii) Huraikan kepentingan menjalin hubungan baik dan mengamalkan

sikap hormat-menghormati antara Negara.

iv) Terangkan cara anda dapat melibatkan diri dalam usaha menjalin

hubungan baik antara Malaysia dengan Negara luar.

ABM 

Buku teks,Buku rujukan

KBKK 

Perbincangan, menjana idea

Refleksi 

Pelajar boleh memahami nilai yang dipelajari dan masing-masing mengemukakan idea yang bernas dalam sesi perbincangan.

 

Tarikh: 17.8.2011 (Rabu)

中四华文

时间 1100-1210
教学目标

测试学生对应用文与概述文章的掌握。

教学活动

月考二:

  1. 应用文
  2. 概述文章
教具 考卷
道德价值 勤勉,努力
反思

学生如期完成考题。

 

PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 5K1

Masa 

1615-1705

Tajuk Utama 

Nilai berkaitan dengan Keamanan dan keharmonian

Tajuk 

Hubungan dijalin kemesraan dinikmati

Nilai 

Nilai saling menghormati antara negara

Objektif 

Pada akhir unit ini,pelajar dapat:

a) memahami definisi dan ciri–ciri nilai

b) menyokong pelbagai program ke arah mewujudkan hubungan baik

antara negara

c) menyedari kepentingan menjalin hubungan baik dan saling

menghormati antara negara.

Aktiviti 

a) Perbincangan nilai antara guru dan pelajar.

b) Perbincangan topik:

i) Senaraikan Negara yang telah menjalin hubungan baik dengan

Malaysia.

ii) Bagaimanakah Negara kita dapat menjalin hubungan baik dan

harmoni dengan Negara lain?

iii) Huraikan kepentingan menjalin hubungan baik dan mengamalkan

sikap hormat-menghormati antara Negara.

iv) Terangkan cara anda dapat melibatkan diri dalam usaha menjalin

hubungan baik antara Malaysia dengan Negara luar.

ABM 

Buku teks,Buku rujukan

KBKK 

Perbincangan, menjana idea

Refleksi 

Pelajar menunjukkan minat yang menggalakkan dalam sesi perbincangan, masing-masing mengemukakan idea.

 

Tarikh: 18.8.2011 (Khamis)

中五华文

时间 1100-1210
教学目标

提升学生对应用文与概述文章的掌握。

教学活动

订正月考二:

  1. 应用文
  2. 概述文章
教具 考卷
道德价值 勤勉,努力
反思

学生能掌握应用文与概述文章.

 

PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 5K2

Masa 

1345–1445

Aktiviti 

Ujian Pertengahan Semester 2

Bahagian A : 2 soalan struktur

Bahagian B : 1 soalan esei

ABM

Kertas ujian

    

PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 5S1

Masa 

1550-1640

Aktiviti 

Ujian Pertengahan Semester 2

Bahagian A : 2 soalan struktur

Bahagian B : 1 soalan esei

ABM 

Kertas ujian

 

Tarikh: 19.8.2011 (Jumaat)

PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 5K1

Masa 

1400-1450

Aktiviti 

Ujian Pertengahan Semester 2

Bahagian A : 2 soalan struktur

Bahagian B : 1 soalan esei

ABM 

Kertas ujian

 

PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 5K6

Masa 

1450-1535

Aktiviti 

Ujian Pertengahan Semester 2

Bahagian A : 2 soalan struktur

Bahagian B : 1 soalan esei

ABM 

Kertas ujian

About these ads
This entry was posted in RPH MINGGU 33 ( 15 Ogos – 21 Ogos 2011). Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s