RPH MINGGU 1 (3 JANUARI – 9 JANUARI 2011)
Tarikh : 3.1.2011 (Isnin)
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 5K6
Masa |
0815-0925 |
|
Objektif |
a) mengenalpasti perkembangan folio pelajar. b) memastikan pelajar telah menyiapkan folio pada tahap yang ditetapkan. |
|
Aktiviti |
Pelajar menyusun semula folio dan cuba menghabiskan bahagian yang belum siap. |
|
ABM |
Folio Pendidikan Moral |
|
KBKK |
Perbincangan |
|
Refleksi |
Kelas yang diambil alih daripada cikgu lain yang ajar semasa Tingkatan 4. Folio mereka hanya siap lebih kurang 20% sahaja dan terdapat juga pelajar yang langsung tidak membuat apa-apa untuk folionya. Oleh yang demikian, saya perlu berusaha untuk membantu pelajar untuk menghabiskan folio mereka secepat mungkin supaya boleh menumpukan sepenuh perhatian pada pelajaran dan peperiksaan nanti. |
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 5K2
Masa |
1055-1205 |
Objektif |
a) mengenalpasti perkembangan folio pelajar. b) memastikan pelajar telah menyiapkan folio pada tahap yang ditetapkan. |
Aktiviti |
Pelajar menyusun semula folio dan cuba menghabiskan bahagian yang belum siap. |
ABM |
Folio Pendidikan Moral |
KBKK |
Perbincangan |
Refleksi |
Kelas yang diambil alih daripada cikgu lain yang ajar semasa Tingkatan 4. Folio mereka hanya siap lebih kurang 20% sahaja dan terdapat juga pelajar yang langsung tidak membuat apa-apa untuk folionya. Oleh yang demikian, saya perlu berusaha untuk membantu pelajar untuk menghabiskan folio mereka secepat mungkin supaya boleh menumpukan sepenuh perhatian pada pelajaran dan peperiksaan nanti. |
中四华文
记录:学生进行迎新日,教学无法进行。
Tarikh: 4.1.2011 (Selasa)
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 5K1
Masa |
0945-1055 |
Objektif |
a) mengenalpasti perkembangan folio pelajar. b) memastikan pelajar telah menyiapkan folio pada tahap yang ditetapkan. |
Aktiviti |
Pelajar menyusun semula folio dan cuba menghabiskan bahagian yang belum siap. |
ABM |
Folio Pendidikan Moral |
KBKK |
Perbincangan |
Refleksi |
Kelas yang diambil alih daripada cikgu lain yang ajar semasa Tingkatan 4. Folio mereka hanya siap lebih kurang 20% sahaja dan terdapat juga pelajar yang langsung tidak membuat apa-apa untuk folionya. Oleh yang demikian, saya perlu berusaha untuk membantu pelajar untuk menghabiskan folio mereka secepat mungkin supaya boleh menumpukan sepenuh perhatian pada pelajaran dan peperiksaan nanti. |
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 5S1
Masa |
1205-1240 |
Objektif |
a) mengenalpasti perkembangan folio pelajar. b) memastikan pelajar telah menyiapkan folio pada tahap yang ditetapkan. |
Aktiviti |
Pelajar menyusun semula folio dan cuba menghabiskan bahagian yang belum siap. |
ABM |
Folio Pendidikan Moral |
KBKK |
Perbincangan |
Refleksi |
Kelas yang diambil alih daripada cikgu lain yang ajar semasa Tingkatan 4. Pelajar hanya menyiapkan bahagian tugasan harian sahaja tetapi belum bermula lagi bahagaian Kerja Amal. Saya perlu berusaha untuk membantu pelajar untuk menghabiskan folio mereka secepat mungkin supaya boleh menumpukan sepenuh perhatian pada pelajaran dan peperiksaan nanti. |
中五华文
时间 |
1250-1400 |
课题 |
如水的友情 |
预期学习成果 |
1.3,2.2 |
教学目标 |
本课结束前,学校能够:
|
教学活动 |
a) 学生默读课文,然后师生讨论课文内容,主题思想 b) 学生应用工具书查生字新词 |
价值 |
努力 |
思维技能 |
作出结论 |
反思 |
学生能理解课文内容,并提出自己对”朋友”与”知己”的看法。 |
Tarikh: 5.1.2010 (Rabu)
中四华文
时间 |
1250-1400 |
教学活动 |
|
教学活动 |
SPM考试格式与口语格式范围。 |
反思 |
今年共有16位学生报读华文班。 |
Tarikh: 6.1.2011 (Khamis)
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 5K1
Masa |
0815-0945 |
Tajuk Utama |
Nilai berkaitan dengan Perkembangan Diri |
Tajuk |
Buat Baik Dibalas Baik |
Nilai |
Nilai Keperacayaan Kepada Tuhan |
Objektif |
Pada akhir unit ini,pelajar dapat: a) memahami definisi dan ciri nilai b) menerima kenyataan bahawa setiap tindakan yang dilakukan akan mendapat pembalasan daripada Tuhan c) melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan oleh Tuhan |
Aktiviti | a) Guru menjelaskan definisi dan ciri nilai b) Pelajar menyenaraikan persamaan amalan bagi pelbagai agama yang terdapat di Malaysia |
ABM |
Buku teks,Buku rujukan |
KBKK |
Menyenarai, perbincangan |
Refleksi |
Pelajar boleh memahami definisi dan ciri nilai. Mereka menunjukkan minat dalam perbincangan kitab agama masing-masing. Mereka juga menyedari bahawa setiap perbuatan akan mendapat pembalasan daripada Tuhan. |
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 5S1
Masa |
1130-1205 |
Tajuk Utama |
Nilai berkaitan dengan Perkembangan Diri |
Tajuk |
Buat Baik Dibalas Baik |
Nilai |
Nilai Keperacayaan Kepada Tuhan |
Objektif |
Pada akhir unit ini,pelajar dapat: a) memahami definisi dan ciri nilai b) menerima kenyataan bahawa setiap tindakan yang dilakukan akan mendapat pembalasan daripada Tuhan c) melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan oleh Tuhan |
Aktiviti | a) Guru menjelaskan definisi dan ciri nilai b) Pelajar menyenaraikan persamaan amalan bagi pelbagai agama yang terdapat di Malaysia |
ABM |
Buku teks,Buku rujukan |
KBKK |
Menyenarai, perbincangan |
Refleksi |
Pelajar boleh memahami definisi dan ciri nilai. Mereka menunjukkan minat dalam perbincangan kitab agama masing-masing. Mereka juga menyedari bahawa setiap perbuatan akan mendapat pembalasan daripada Tuhan. |
中五华文
时间 | 1250-1400 |
课题 |
它们曾经如此美丽 |
预期学习成果 | 2.1(iii ) |
教学目标 |
本课结束前,学生能够:
|
教学活动 |
|
教具 | 课本,练习 |
道德价值 | 环保,合作 |
思维技能 | 比较异同 |
反思 | 学生能理解层递与对比的修辞法。无论如何,须多给予学生不同种类的练习以巩固他们的掌握能力。 |
Tarikh: 7.1.2011 (Jumaat)
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 5K2
Masa |
1130-1205 |
Tajuk Utama |
Nilai berkaitan dengan Perkembangan Diri |
Tajuk |
Buat Baik Dibalas Baik |
Nilai |
Nilai Keperacayaan Kepada Tuhan |
Objektif |
Pada akhir unit ini,pelajar dapat: a) memahami definisi dan ciri nilai b) menerima kenyataan bahawa setiap tindakan yang dilakukan akan mendapat pembalasan daripada Tuhan c) melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan oleh Tuhan |
Aktiviti | a) Guru menjelaskan definisi dan ciri nilai b) Pelajar menyenaraikan persamaan amalan bagi pelbagai agama yang terdapat di Malaysia |
ABM |
Buku teks,Buku rujukan |
KBKK |
Menyenarai, perbincangan |
Refleksi |
Pelajar boleh memahami definisi dan ciri nilai. Mereka menunjukkan minat dalam perbincangan kitab agama masing-masing. Mereka juga menyedari bahawa setiap perbuatan akan mendapat pembalasan daripada Tuhan. |
PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN 5K6
Masa |
0945-1040 |
Tajuk Utama |
Nilai berkaitan dengan Perkembangan Diri |
Tajuk |
Buat Baik Dibalas Baik |
Nilai |
Nilai Keperacayaan Kepada Tuhan |
Objektif |
Pada akhir unit ini,pelajar dapat: a) memahami definisi dan ciri nilai b) menerima kenyataan bahawa setiap tindakan yang dilakukan akan mendapat pembalasan daripada Tuhan c) melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan oleh Tuhan |
Aktiviti | a) Guru menjelaskan definisi dan ciri nilai b) Pelajar menyenaraikan persamaan amalan bagi pelbagai agama yang terdapat di Malaysia |
ABM |
Buku teks,Buku rujukan |
KBKK |
Menyenarai, perbincangan |
Refleksi |
Pelajar boleh memahami agak lemah. Mereka perlu dibimbing dalam sesi perbincangan untuk mencungkil idea mereka. |